Penyelesaian kenapa tak boleh ping dalam busuk.org | Aniq Bukhary Channel

Sukan, Bola sepak, lawak, isu semasa dll.

Promosi hebat untuk anda!

Friday, April 12, 2013

Penyelesaian kenapa tak boleh ping dalam busuk.org

 
Sebelum kita bercerita panjang, ada baiknya kita mengenali terlebih dahulu apakah itu busuk.org (bagi yang tidak tahu). Busuk.org merupakan laman ping aggregator dimana blogger boleh berkongsi entri-entri di blog dengan menghantar artikel secara percuma. Menerusi antara ping anggregator inilah anda akan mendapat traffik blog serta pembaca untuk melawat blog anda.

Namun demikian, Pernahkah anda mengalami masalah apabila anda ingin ping sesuatu artikel dalam busuk.org, komen daripada pengomen blog anda menjadi tajuk dan description artikel seperti di bawah:

"last tu cuba buat bnw. macam smart je. heeee" merupakan antara komen yang terdapat dalam blog saya. Apabila saya ping entry, benda inilah yang akan keluar apabila submit artikel serta gambar tidak keluar seperti di atas. Ok, bagi mereka yang mengalami masalah yang sama jangan berasa bimbang, cuba cara dibawah ini:
  Langkah 1: Pergi ke dashboard kemudian klik setting seperti gambar di atas.

Langkah 2: Selepas anda klik setting, pastikan terpapar seperti gambar ini. Kemudian klik other di bahagian kiri paling bawah sekali seperti dalam gambar di atas.

Langkah 3: Klik remove pada Post Feed Redirect URL seperti dalam gambar kemudian save.

Langkah 4: selepas itu, try submit entry terbaru anda dan lihat perubahan berlaku seperti di atas (gambar di atas ini sekadar contoh artikel yang pernah saya ping). Semoga berjaya :)

Tinggalkan komen anda di ruangan komen di bawah jika tutorial ringkas ini dapat membantu anda (bagi anda yang mengalami masalah yang sama). Kaedah ini saya perolehi daripada seorang roommate yang juga merupakan pelajar jurusan software. Idea ini timbul setelah saya fed up dengan masalah apabila submit entry je, masalah ini yang timbul. Beberapa kali juga try cari solution dekat google pun tak jumpa jalan penyelesaian. So akhir sekali, saya mengambil keputusan untuk merujuk kepada member rapat iaitu ABDUL HAFIZ yang juga study jurusan software engeneering. Alhamdulillah akhirnya settle juga masalah nie dengan bantuan beliau. So, sekarang nie, saya dah boleh ping entry dalam keadaan aman dan damai. Hehe

Aku pengembara: Kalau tak silap saya, ping agreegator kartikel pun selalu mengalami masalah sebegini dan cara ini jugalah jalan penyelesaiannya. Mereka yang belum daftar kartikel boleh daftar dekat sini ---> KARTIKEL

SELAMAT MENCUBA! ^^



TEGUR BILA AKU SALAH, HULURKAN TANGANMU BILA AKU LEMAH

3 comments:

  1. tQ.. mungkin berguna untuk teman nanti.. =)

    done follow sini.. jom follow n singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

    klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Hehehe...saya pernah kena sekali,sampai sekarang dah malas ping.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try tutorial nie Lynn.. Ping busuk nie ramai pembaca.. trafik cepat naik. :)

      Delete