AKU PENGEMBARA: 2014


Saturday, December 27, 2014

You're my inspiration


You live your life to change the world
No matter what the odds may be
You give your life so I will be free
Soaring high beyond my dream..

You're my hero don't you know
Changed my life help me growm
You've made me strong..

You're my inspiration..
You're my motivation..
You're my reason to be..
You're everything to me..


Thankz my mom! This is for you..

Wednesday, December 24, 2014

Senarai penuh perpindahan pemain EPL 2014/2015 (Januari)

Berikut merupakan senarai perpindahan pemain English Premier League (EPL) perpindahan januari serta diselitkan perpindahan untuk kelab-kelab besar Eropah yang lain. Segala isi kandungan yang terdapat dalam artikel ini merupakan informasi yang dikutip dari pelbagai sumber seperti akhbar, blog dan beberapa laman sosial lain. Tanda (Signed) akan diletakkan dibahagian tepi nama pemain yang telah pun sah menyertai pasukan baru.


Marco Reus yang hangat diperkatakan bakal memperkuatkan Real Madrid

CHELSEA
Nathaniel Cholabah (Burnley FC)
Signed
Tomas Kalas (Cologne) Signed
Todd Kane (Bristol City) Signed

MANCHESTER UNITED
Victor Valdes (Barcelona) Signed
Seamus Coleman (Everton)
Juan Cuadrado (Fiorentina)
Wesley Sneijder(Galasataray)
Matt Hummels (B.Dortmund)
Arturo Vidal (Juventus)
Raphael Varane (Real Madrid)

MANCHESTER CITY
Wilfried Bony (Swansea) Signed
Mario Manzukic (Athletico Madrid)

LIVERPOOL
-

TOTTENHAM HOTSPUR
Morgan Schneiderlin

QUEEN PARK RANGERS
Mauro Zarate (West Ham) Signed

SOUTHAMTON
Eljero Elia (W. Bremen) Signed

Other football clubs
ATHLETICO MADRID
Fernando Torres (AC Milan) Signed
Cani (Villareal)

REAL MADRID
Marco Reus (B.Dordmund)

BAYERN MUNICH
Raheem Sterling (Liverpool)

BORUSSIA DORTMUND
Kevin Kampl (RB Salzburg)

AC MILAN
Alessio Cerci (Athletico Madrid) Signed
Andrea Petagna (Latina Calcio) Signed

INTER MILAN
Lucas Podolski (Arsenal) Signed
Xerdan Shaqiri (B.Munich) Signed
Paulinho (Tottenham)

AS ROMA
Ryan Shawcross (Stoke City)

LA GALAXY
Steven Gerrard (Liverpool)

Artikel ini akan diupdate dari semasa ke semasa sehinggalah tarikh tutup perpindahan pemain diumumkan.

Last updated: 1.10am, 7/2/2015

Saturday, December 13, 2014

Kunci kejayaan seorang usahawan

Ada kawan saya tanya apa kunci kejayaan dan kebangkitan saya yang pertama..

Jawapan saya ringkas : SOLAT


Bagaimana SOLAT mengundang rezeki?

SOLAT, mendidik kita menghargai masa.

SOLAT, selalu menyedarkan kita supaya tidak terleka dengan masa.

SOLAT, mendisiplinkan kita.

SOLAT, menjadikan kita seorang yang tabah.

SOLAT, menjadikan kita seorang yang kuat.

Banyak lagi kelebihan SOLAT dan hanya mereka yang lakukannya dengan iklas je tahu..

SOLAT BUKAN JALAN PINTAS UNTUK KAYA namun apabila semua diatas digabungkan ia akan menarik hati pelanggan, memudahkan urusan dan secara tak langsung menjemput rezeki..

*****

#Hasil daripada perkongsian seorang rakan seperjuangan dalam dunia printing. Suka dengan ulasan ini sebab saya pun berlatarbelakangkan bisnes dan benda ini berhubungkait antara satu sama lain. Tak nak ulas panjang, apa pun semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita. Wallahu alam...

Monday, November 3, 2014

Sejarah lalu membentuk siapa aku pada hari ini

Aniq Bukhary

Hari ini dah masuk dua minggu aku habis paktikal. Berita baik untuk sahabat-sahabat alam maya yang merindui dan dirindui kerana selepas ini kita akan lebih masa bersama. Huhu

Bismillah alhamdulillah terlebih dahulu saya ucapkan rjutaan terima kasih kepada fans dan silent reader blog Aku pengembara kerana andalah yang menaikkan blog ini sehingga telah mencecah sejuta pengunjung beberapa minggu lepas. Alhamdulillah. Tepukan untuk diri masing-masing.

Terima kasih semua
Berbalik kepada tajuk asal, hari yang indah ini aku ingin berkongsi satu lagi kisah yang mana telah membentuk siapa aku pada hari. Coretan ini lebih kepada satu luahan rasa yang tak diluahkan di mana-mana laman sosial yang lain melainkan blog ini (rugi siapa yang tak follow blog). Huhu

Untuk pengetahuan aku merupakan seorang Jurufoto part time, pengusaha t-shirt printing dan seorang blogger yang mungkin siapa pun tidak kenal. Aku suka menulis, aku suka tangkap gambar dan aku mempunyai impian untuk memiliki perniagaan sendiri sejak dulu sehinggalah tertubuhnya kedai print t-shirt Teratak Aniq Bukhary pada hari ini.

Bermula dari zero

Printing t-shirt! Benda inilah yang aku nak cerita. Masih segar lagi dalam ingatan saat pertama kali order barang printing dekat Wangsa Maju. Dari hostel kediaman student Limkokwing Puchong naik bas rapidKL menuju KL sentral. Lepas tu sambung pula naik LRT ke Wangsa Maju dengan membawa satu beg besar yang bakal diisi pelbagai barang printing. Punyalah jauh. 

Namun berbekalkan minat serta keazaman tanpa kenal erti putus asa, perjalanan aku teruskan jua walaupun time tu first time aku jejakkan kaki di bumi Wangsa Maju. Dari situ aku sudah nampak gambaran jelas suatu hari nanti aku akan buka satu syarikat printing kepunyaan aku sendiri dan ia terbukti pada hari ini. Alhamdulillah.

Hasil daripada kepayahan itu apabila mendapat tempahan t-shirt beratus helai dengan harga cecah ribuan ringgit aku termenung depan meja printing, "Ya Allah inikah rezki yang engkau berikan buat insan yang bodoh macam aku ni".

Suka duka di bengkel printing

Bulan lepas aku bersama staf lain ada bertemu seorang rakan bisnes, dari jauh lagi dah panggil aku bos besar. Aku hanya tersenyum dan dalam hati aku berkata,

"Jangan panggil aku bos sebab apabila anda panggil dengan panggilan itu maka anda telah membuatkan aku menahan air mata mengingatkan kepayahan lalu. Kerja sendiri dan bangun sehingga Teratak yang aku bina sampai ke tahap ini".

Terima kasih ayah kerana darah bisnes mengalir kuat dalam diri ini, terima kasih mak kerana mak lah orang pertama yang tahu apabila aku berdepan masalah dan terima kasih semua kerana andalah semangat untuk aku terus berjuang dalam dunia bisnes ini...

Friday, October 3, 2014

Senarai penuh perpindahan pemain liga Malaysia 2015

Di bawah ini saya senaraikan pemain-pemain yang bakal berhijrah untuk musim hadapan yang mana tempoh pendaftaran bagi pemain tempatan bermula 22 September 2014 sehingga 5 Disember 2014 jam 12.00 tengahari. Pendaftaran bagi pemain import berakhir pada jam 11.59 malam hari yang sama (sumber). Artikel ini akan diupdate dari semasa ke semasa sehinggalah tarikh tutup perpindahan pemain diumumkan.

Obinna Nwaneri ke kancah liga Malaysia selepas meninggalkan Kelantan.

KELANTAN
Stefan Nikolic (Pemain kebangsaan Montenegro) Signed
Emmanuel Kanmogne (Import Cameroon) Signed
Erwin Carillo (Import Columbia) Signed
Isaac Pupo (Import Liberia) Signed
Jonathan McKain (Import Australia) Signed
Norfarhan Mohamad (Terangganu) Signed
Norhafiz Zamani Misbah (N.Sembilan) Signed
Ferris Danial Mat Nasir (HMA) Signed
Hazrul Mustafa (Perak) Signed

JOHOR DARUL TAKZIM
Farizal Marlias (Selangor) Signed
S. Kunalan (Selangor) Signed
S. Chanturu (Sarawak) Signed
Junior Estdal (Sarawak) Signed
Fandi Othman (HMA) Signed
Amer Saidin (HMA) Signed
Gary Stevan Robbat (HMA) Signed

ATM
Obinna Nwaneri (Bekas import Kelantan) Signed
Jerry Palacios (Pemain kebangsaan Honduras) Signed
Mario Karlovic (Bekas import Terangganu) Signed
Abdulahfees Abdulsalam (Bekas import Perak) Signed
Norshahrul Idlan Talaha (JDT) Signed
Fadzli Shaari (Sime Darby) Signed

PAHANG
Aziz Ismail (Kelantan) Signed
D. Savindran (HMA) Signed
Rizqua Shafiqi (Piala presiden Pahang) Signed

TERENGGANU
Paulo Rangel (Bekas import Selangor) Signed
Gustavo Fabian Lopez (Import Argentina) Signed
Hassan Chaito (Import Lubnan) Signed
Helmi Rameli (PKNS) Signed

PERAK
Thiago De Aquino (Import Brazil) Signed
Charles Souza Chad (Bekas import PDRM) Signed
Wong Nam Kung (Bekas import Kedah) Signed
Sumardi Hanjalan (N.Sembilan) Signed
Haris Safwan Kamal (FELDA) Signed
Azmizi Azmi (Kedah) Signed
Azizon Kadir (PDRM) Signed
Bobby Gonzales (PDRM) Signed
Zamir Selamat (PKNS) Signed
Arif Ismail (Sime Darby) Signed
Nurridzuan Abu Hassan (HMA) Signed

SELANGOR
Robert Cornthwhite (Pemain kebangsaan Australia) Signed
Leandro Dos Santos (Bekas import T-Team) Signed
Guilherme de Paula (Import Brazil) Signed
Norazlan Razali (JDT) Signed
S. Subramaniam (JDT) Signed
K. Thanaraj (FELDA) Signed
Azrif Nasrulhaq (HMA) Signed
Saiful Ridzuan Selamat (HMA) Signed 

PDRM
Lot Abu Hassan (Sarawak) Signed
Saiful Amar Sudar (Kedah) Signed
Faizal Abu Bakar (Kedah)Signed
Nurul Azwan Roya (JDT) Signed
Shahurain Abu Samah (FELDA) Signed

FELDA UNITED
Bojan Miladinovic (Import Serbia) Signed
Rashid Aya (Sarawak) Signed
Fauzan Dzulkifli (PKNS) Signed
Firdaus Fauzi (Sime Darby) Signed
Shahrul Saad (HMA) Signed
Hadin Azman (JDT) Signed

SARAWAK
Billy Mehmet (Bekas import Kedah) Signed
Ivan Fatic (Pemain kebangsaan Montenegro) Signed
Ronald Hilkspoors (Import Belanda) Signed
Sabri Sahar (Sabah) Signed
J. Parthiban (Perak) Signed
Nazri Kamal (Perak) Signed
G. Mahathevan (Penang) Signed
A. Varathan (Selangor) Signed
Iqbal Suhaimi (ATM) Signed

LIGA PERDANA
KEDAH
Lawrence Olum (Import Kenya)
Chidi Edeh (Import Nigeria)
Keith M Nah
Shahkir Ali (Kelantan) Signed

PULAU PINANG
Alberto Da Costa (Penjaring terbanyak liga Indonesia) Signed
Reinaldo Lobo (Import Brazil) Signed
Mafry Balang (Sarawak) Signed
Sani Anuar Kamsani (Sarawak) Signed
Syukur Saidin (Sime Darby) Signed
Failee Ghazali (Sime Darby) Signed
Farid Ramli (Sime Darby) Signed
Mohd Azrul Ahmad (ATM) Signed
See Kok Luen (JDT ii) Signed
Mohd Ramezey Che Ros (PKNS)
Mazlizam Mohamad (Terangganu)
Faiz Subri (Terangganu)
Redzuan Nawi (Sabah)

T.TEAM
Sadriddin Abdullaev (Pemain Kebangsaan Uzbekistan) Signed
Forhod Tadjiyev (Pemain kebangsaan Uzbekistan) Signed
David Faramola Oniya (Import Nigeria) Signed
Nor Hakim Hassan (Terangganu) Signed
Azmi Hamzah (FELDA) Signed
Rosdi Ibrahim (KL SPA) Signed
Asrol Ibrahim (Sime Darby) Signed

SABAH
Abdoulaye Faye (Hull City) Signed
El Hadji Diouf (Bekas pemain Liverpool) Signed
Eamon Zayed (Pemain kebangsaan Libya) Signed
Fazrul Nawaz (Pemain kebangsaan Singapura) Signed
Zuraindey Jumai (Kedah) Signed
Izuan Salahuddin (HMA) Signed
Syafiq Jamal (Kedah) Signed
Khairi Kiman (Perak) Signed
R. Surendran Signed

JOHOR DARUL TAKZIM II
Leandro Velazquez (Import Argentina) Signed
Baihakki Khaizan (Pemain kebangsaan Singapura) Signed
Faizol Hussien (Pahang) Signed
Irfan Fazail (JDT) Signed
Irfan Abdul Ghani Signed

NEGERI SEMBILAN
Forkey Doe (Bekas Import Kelantan) Signed
Bruno Martelotto (Bekas import ATM) Signed
Helmi Eliza Elias (PDRM) Signed
Rudi Ramlie (ATM) Signed
Irwan Fadzli Idrus (ATM) Signed
Ahmad Fauzi Shaari (ATM) Signed
Rezal Zambery Yahya (ATM) Signed
Akhmal Mohd Noor (ATM) Signed
Shahrizal Saad (Perak) Signed
Azizi Matt Rose (JDT) Signed
Khyril Muhymeen (Kedah) Signed
Fazliata Taib (Kedah) Signed

MELAKA
Azizan Baba (Pulau Pinang) Signed

Segala isi kandungan yang terdapat dalam artikel ini merupakan informasi yang dikutip dari pelbagai sumber seperti akhbar, blog dan beberapa laman sosial lain. Tanda (Signed) akan diletakkan dibahagian tepi nama pemain yang telah pun sah menyertai pasukan baru.

Last updated: 11.00pm, 03/01/2015

Wednesday, September 24, 2014

Apabila Allah tidak menghendaki kita lagi

Menggoncang jiwa.

Apabila Allah tidak menghendaki kita lagi:
Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia.
Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak.
Allah akan sibukkan kita dengan urusan perniagaan.
Allah akan sibukkan kita dengan urusan menambah harta.
Allah akan sibukkan kita dengan urusan mencari pengaruh, pangkat dan kuasa.

Alangkah ruginya kita kerana kesemuanya itu akan kita tinggalkan.

Gambar hiasan

Sekiranya kita boleh bertanya kepada orang yang telah pergi menemui Allah SWT dan mereka diberi peluang untuk hidup sekali lagi, sudah semestinya mereka memilih untuk tidak akan bertarung bermati-matian untuk merebut dunia.

Sebenarnya apa yang kita dapat dari habuan dunia ini telah pun ditentukan oleh Allah SWT. Kita mungkin cemburu apabila melihat orang lain gaji besar, pangkat tinggi, harta banyak, rumah mewah dan kereta besar.

Kenapa kita tak cemburu melihat ilmu orang lain lebih daripada kita.
Kenapa kita tak cemburu melihat orang lain lebih banyak amalan daripada kita.
Kenapa kita tak cemburu apabila melihat orang lain bangun di sepertiga malam, solat tahajjud dan bermunajat.

Setiap kali menyambut hari jadi, kita sibuk meraikannya sebaik mungkin tetapi kita lupa bahawa dengan bertambahnya umur kita. maka kita semakin dekat akan dipanggil mengadap Ilahi.

Semua petanda-petanda ini menunjukkan dunia akhir zaman. Apabila duit, harta dan pangkat mengatasi segala-galanya. Bermuhasabah menuju ke satu perjalanan yang jauh yang tidak akan kembali lagi buat selama-lamanya.


Penyelesaian kepada masalah hidup adalah melalui iman dan amal. Iman sebesar zarrah, Allah muliakan dengan syurga 10 kali dunia. Jaga solat 5 waktu, Allah selesaikan masalah bukan hanya di dunia malah masalah di alam kubur, mahsyar, titian sirat dan mizan.

(Peringatan untuk diri yang sedang alpa ini) :'(

Monday, September 1, 2014

Di sini lahirnya sebuah cinta (Hai Melayu!)


Hai Melayu!
rumahmu semua dibina indonesia,
ekonomi pula dikuasai cina,
golongan profesional semuanya india,
warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa,
warga bangla pula menjadi Jaga,
orang Nepal yang menabur baja,
orang pakistan usung karpet jaja merata,
lalu melayu ada apa?

harapkan ustaz, saling menyesat,
harapkan hiburan, lagi best filem barat,
harapkan bahasa, banyak telah bertukar kesat
harapkan tulisan, jawi pun mereka hambat,
harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat!

Hai melayu!
masih mendabik menjadi tuan?
sibuk mahu menjadi tuan,
rupanya kerja kelas bawahan,
ditipu mentah orang atasan,
konon perjuangan ini untuk kalian!

kerja sikit, sembang kencang,
banyak rungut, sikit rancang,
siapa tegur, dituduh lancang
duduk warung, gigit kacang!

Hai melayu!
konon kau pantang dicabar,
konon kau tangkas menyambar,
tapi cuma indah khabar,
rentakmu makin lama makin hambar

kau melayu aku pun melayu,
aku menulis bukan cemburu,
aku mahu engkau tahu,
kenapa melayu tak macam dulu.....

Hai melayu!
jari mu hebat bertutur di facebook alam maya,
bila berdepan ekonomi semasa kau tidak berdaya,
kau cuma tahu bergaya,

Hai melayu!
kau melaung-laung di jalan raya,
bagi tahu kepada dunia ini bumi aku yang punya,
pada hakikat ia digadai kepada sepet yang kaya!

Hai melayu!
kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,
bila dah kaya kau jadi puaka,
ini tandanya kau sudah derhaka!

Hai melayu!
sedarlah bangsa ku,
buka lah minda mu,
bersatulah bangsa ku,
kerana malaya bukan lagi milik mu!

aku pun melayu,
engkau pun melayu,
bodoh sombong harus di tepis,
riak,bongkak dan hasad dengki sesama bangsa harus guris,
bersatulah melayu kerana agama, bangsa, moyang-moyang yang telah berjasa,
kerana ini mungkin peluang akhir bangsaku untuk negara, berjasa dan berkuasa.....

Salam kemerdekaan ke-57.

*****

Dipetik daripada sajak A. Samad Said yang cukup menyentap jiwa anak-anak Melayu. Bersempena dengan kemerdekaan Malaysia yang ke-57 ini, ayuh bangsaku ubah mentaliti melayu kita dan mara ke hadapan!

Saturday, August 30, 2014

8 kemahiran yang perlu ada dalam diri seorang usahawan

Antara lapan kemahiran yang perlu ada dalam diri seorang usahawan:

1. Boleh menjual. Kita hanya boleh memberi apa yang kita miliki. Kita hanya boleh menjual apa yang kita percayai.

2. Sudahkan apa yang kita mulai. Mereka yang suka berhenti ditengah jalan, mereka yang makan tanpa menghabiskan, mereka yang kuat bersembang tanpa penyudahan usah masuk Planet Orang Bisnes.

3. Belajar buat keputusan. Buat keputusan. Buat keputusan. Manusia yang terumbang ambing di lautan tanpa tahu kearah mana bahtera mahu dilayarkan tidak layak jadi usahawan.

Golongan usahawan

4. Yakin Diri. Yakin untuk serlahkan keupayaan orang lain. Yakin pada idea. Yakin pada upaya. Yakin dapat bangkit semula tatkala terjatuh ke lubang bahaya. yakin ada Allah SWT yang akan bantu kita sebagai hamba.

5. Pengurusan Masa dan Kemahiran Merancang. Ia adalah adunan dua perkara yang perlu dipertajamkan. Dimanfaat secara hemat. Diatur dengan teliti.

6. Komunikasi. Persuasi. Butang mana yang mana mahu ditekan. Ucapan mana yang mahu dikeluarkan.

7. Sekali lagi Otot Tabah. Mereka yang cekal dan tabah akan dapat melepasi belantara berpuaka yang bakal ditempuh usahawan berjaya.

8. Sedia untuk belajar. Sedia untuk diajar. Sedia untuk mengajar.

Diadaptasi daripada laman www.syuhada1981.com dalam entrynya yang bertajuk 8 Kemahiran Yang wajib DiPelajari Oleh Usahawan.

Sunday, August 24, 2014

iPhone 5s gajet impian setiap blogger

'Sifat orang dahagakan kejayaan tidak akan pernah putus asa atau takut untuk mencuba'. Begitulah antara petikan kata-kata semangat daripada penganjur contest Tuan Denaihati. Sebagai anak melayu yang pantang dengan cabaran, saya sahut cabaran itu selepas menatap gambar iphone 5s di bawah ini. Huhu

Dapat sebijik colour gold style gak nie.. :D

Aahhh! Berhenti berangan teruskan dengan ulasan. Berdasarkan kajian saya sebelum membuat entri ini, secara keseluruhannya iPhone 5S lebih kepada tiga perkara utama iaitu:

- Cip pemprosesan A7 berasaskan 64-bit
- Pengimbas cap jari (TouchID)
- Kualiti kamera jauh lebih baik berbanding yang lain.

Menyentuh mutu kamera, Cikgu Naman dalam ulasannya ada mengatakan iphone 5s mempunyai 8 megapixel dengan pixel lebih besar berukuran 1.5 microns. Aperture pula f/2.2 yang membolehkan lebih cahaya masuk sekaligus memastikan gambar yang diambil pada waktu malam berkualiti tinggi.

Jika dalam istilah DSLR fotografi aperture f/2.2 ini sudah cukup baik untuk menghasilkan satu teknik bokeh yang menarik dan luar biasa. Kelebihan bab-bab kamera inilah yang menguatkan lagi semangat untuk memiliki gajet canggih ini memandangkan minat yang mendalam dalkam bidang fotografi ini.

Satu contoh gambar bokeh bersubjekkan iphone apple 

Secara jujurnya saya tidak minat sebenarnya mengulas mengenai iphone 5s disebabkan kurang pengetahuan mengenai gajet canggih ini. Payah juga nak ulas mengenai benda yang kita sendiri tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. Al-maklumlah, saya hanyalah pengguna smartphone murah jenama Celltech buatan Malaysia. Tak mampu lagi wei nak pakai benda-benda mahal macam iphone 5s ini. Sebab itulah menjoinkan diri untuk contest kali ini manalah tahu ada rezeki. Huhu

Contest ini menawarkan hadiah lumayan iphone 5s bukan satu tetapi tiga unit iphone 5s 16GB untuk tiga orang pemenang. Peluang yang seharusnya dimanfaatkan sepenuhnya dan tidak dibiarkan berlalu begitu sahaja oleh blogger-blogger nusantara. Selain daripada iphone 5s, hadiah saguhati wang tunai juga turut diberikan kepada mereka yang layak. Nilai wang yang bakal diberikan belum dinyatakan lagi.

Siapakah yang bakal menjadi pemilik tiga iphone 5s ini?

Tarikh tutup menulis entri cabaran iPhone 5s adalah pada 11.59 pm, 24/8/2014. Peluang masih terbuka untuk mendapatkan gajet impian ramai ini. Bak kata Tuan Denaihati sebelum ini, jangan sesekali berputus asa sebelum berusaha sehingga saat terakhir. Rugilah mereka yang apabila diberikan peluang mereka melepaskan peluang itu berlalu begitu sahaja. Cuba dahulu sebelum mengatakan 'aku tak setanding mereka'.

*****

Contest iPhone 5s Gajet Impian Setiap Blogger ini di anjurkan oleh Tuan Denaihati dan ditaja oleh ejamothman.com, www.eridy.com, www.hilalazmi.com, eizil.com, asamboi.my, www.diarymama.com, pendekarberkuda.org, www.saji.my, abangensem.com, www.enveeus.com, www.pakarniaga.com, anarm.net, www.daddydee.net, www.sunshinekelly.com, sweetkurma.com, awn.my, mawarmerah2008.com, www.blogieta.com, www.broframestone.com, www.akmaomar.com, khairilmazri.com serta pembakar semangat bisnes saya arwah Kak Syuhada Baharudin (Al-fatihah buat allayarhamah).


Terima kasih kepada pihak penganjur kerana menganjurkan contest hebat ini. Tidak ketinggalan juga semua penaja contest semoga kalian sentiasa dilimpahkan dengan rezeki begitu juga buat arwah kak Syuhada semoga tajaan ini menjadi sedekah amal jariah yang diterima Allah.

Wednesday, August 20, 2014

Burung gembala kerbau

Santai Rabu.. :)





Monday, August 11, 2014

Koleksi perbualan suami isteri yang kelakar (part 3)

Assalamualaikum dan salam 'monday blues' semua. Lama tak buat enti santai kan? Asyik entri serius je kebelakangan ini. Baiklah hari ini bersempena hari isnin, hari kesukaan ramai saya kongsikan entri penghilang stress untuk sarapan anda semua. Koleksi perbualan suami isteri yang kelakar terimahlah:

Situasi 1 (Kentut oh kentut)
SUAMI: Sayang, you kentut erk?
ISTERI: Ha'ah I kentut, sorry ye..
SUAMI: Bau dia macam perfume Paris lah!
ISTERI: Kenapa bang, wangi ke?
SUAMI: Tak lah.. Tahan lama!
ISTERI: ???


Situasi 2 (Ikut abang)
SUAMI: Nak makan mane sayang?
ISTERI: Ikut abang lah..
SUAMI: MCD?
ISTERI: Tak best..
SUAMI: Pizza?
ISTERI: Tak suke..
SUAMI: KFC?
ISTERI: Takde selera..
SUAMI: Habis tu nak makan mane?
ISTERI: Ikot abang la..
SUAMI: (Dalam hati) Emm, pompuan nie nak makan kaki agaknyanya.

Situasi 3 (Suami cerai isteri)
Suami isteri sedang bergaduh, si suami melafazkan cerai

SUAMI : Mastura binti Abdul, aku ceraikan kau dengan talak 1!
ISTERI : Abang! dengar dulu.

SUAMI : Maaf, kita dah berpisah!
ISTERI : Abang.. dengar dulu apa yang saya nak cakap ni.
SUAMI : Apa lagi?
ISTERI : Nama saya bukan mastura! Siapa Mastura?
SUAMI : Erkkkk???

Situasi 4 (Mak minta cerai)
ANAK : Ayah, mak nak minta cerai.
AYAH : Apa?! (terus pegi dapur) Sayang kenapa u sanggup buat macam ni. Dah la suruh anak kasi tau plak tu.
EMAK : Mende gok abang ni?
AYAH : Apa mende-mende! yang sayang minta cerai tu apahal?!
EMAK : Abang ni emo tak tentu pasal. Saya minta serai bukan Cerai. Dah pegi ambik serai saya nak masak ni.
AYAH : Oh ye ker? !@#$%^&*()
SEMOGA TERHIBUR

Lagi koleksi perbualan kelakar
Koleksi perbualan suami isteri yang kelakar
Koleksi perbualan suami isteri yang kelakar (part 2)

Thursday, August 7, 2014

Ingin menjadi agen Tshirt I Am kami?

Sejak akhir-akhir ini, t-shirt I am semakin mendapat tempat di hati masyarakat tak kira peringkat umur. Apabila sahaja kita ke super market atau mana-mana tempat ada sahaja yang kita lihat memakai t-shirt design I am Nikon (Nikon tukar nama sendiri). Satu fenomena baru.

T-shirt yang menjadi fenomena sekarang ini

Sebagai usahawan t-shirt printing, kami Teratak Aniq Bukhary juga tidak terlepas daripada terkena tempias design I am yang sedang hot di pasaran ini. Syukur alhamdulillah kepada sang pemberi rezeki atas rezeki yang diberikan sehinggakan kami, digelar pengeluar t-shirt I am sedangkan banyak lagi design lain kami buat. Mungkin disebabkan terlalu kerap costumer meminta kami mencetak t-shirt ini sehinggakan gelaran itu wujud. Tak kisahlah.

Macam-macam revolusi t-shirt I am ini sehingga tulisan jawi pun ada

Bersesuaian dengan itu, sementara design I am ini masih menjadi permintaan ramai, kami mengajak anda untuk bersama-sama kami berkongsi rezeki yang Allah s.w.t berikan ini. Kami memberi ruang dan peluang kepada anda untuk menjadi agen-agen kami.

Berminat nak cari duit poket lebih? Tiada masalah dengan kami. Tidak kira apa status anda, dah berkahwin, single, duda, pelajar semua pun boleh menjadi agen kami. Apa yang penting ada kesungguhan dan niat di hati untuk mencari rezeki yang halal dan senang bawa berbincang. Itu sahaja.

Nak menjadi agen t-shirt I am yang sedang menggila ini?

Apa kerja anda? Anda hanya perlu ambil dan kumpul tempahan sahaja. Bab-bab printing termasuk penghantaran biar kami yang uruskan. Santai bekerja dengan kami tak perlu pening-pening kepala.

Pertanyaan lanjut boleh hubungi:
☎ 014-5504453 (Office hour)
✉ 014-5504453 (Mesej 24 jam)
✉ aniqbukhary@gmail.com
Whatsapp 011 2541 8014
FB Teratak Aniq Bukhary

Tuesday, August 5, 2014

Cabaran Review Entri Denaihati Terbaik

Siapa yang tidak kenal dengan pemilik nama Denaihati ataupun nama sebenarnya Tuan Hj Amir Hassan. Satu nama yang cukup gah dan tidak perlu diperkenalkan lagi. Seorang blogger berpengalaman yang telah memenangi banyak anugerah termasuklah anugerah Malaysia Social Media Week (MSMW).


Kali ini Denaihati muncul lagi dengan satu contest "Cabaran Duit Raya Aidilfitri 2014" yang menawarkan hadiah yang cukup lumayan. Kali ini Denaihati tidak bersendirian mengadakan Contest ini kerana turut ditaja dan ditemani oleh portal berita masam lagi mengancam iaitu asamboi.my. Bagi yang ingin menyertai contest yang berbaki beberapa hari lagi ini bolehlah klik banner dibawah.

Cabaran Duit Raya 2014

Baiklah di sini saya akan review tiga entri Denaihati yang terbaik mengikut pandangan peribadi saya. Kalau diikutkan memang banyak entry terbaik daripada Denaihati ini tetapi memadai tiga sahaja untuk kali ini takut-takut tak cukup pula blog ini nak tulis nanti.

3. Rania nama Islam Felixia Yeap.
Saya mempunyai satu tabiat pelik apabila ada blog yang menulis berkaitan Felixia Yeap cepat sahaja tangan ini nak klik. Semenjak mendapat tahu Felixia mengenakan pakaian berhijab dulu saya sudah mula mengikuti perkembangannya.

Pada tarikh 2 julai lepas saya sempat singgah melihat artikel yang ditulis oleh Denaihati dengan tajuk 'Rania nama Islam Felixia Yeap' dan saya berpuas hati denga artikel tersebut. Kenapa? Sebab dalam artikel tersebut bukan sahaja menulis pasal Felixia Yeap malah bercerita lebih dalam daripada itu menyentuh sedikit aspek hidayah.

Artikel tersebut cukup lengkap daripada tajuk asal nama islam Felixia masuk ke dalam sikit membawa pembaca menyelami erti hidayah. Cukup kreatif bagi saya dan sebab itulah saya meletakkan entri ini dalam senarai favourite saya dalam blog tersebut.


2. Sebab doa tidak diterima dan zuriat nakal
"Mungkinkah ini sebabnya doa kita tidak diterima, mungkinkah ini sebabnya zuriat kita nakal, mungkinkah ini sebabnya kita tidak akan dapat syafaat Rasulullah … Mungkinkah?". Inilah antara ayat yang terkandung dalam artikel ini.

Entri ini pula merupakan entri serius yang disertakan dengan satu video yang cukup menyentuh yang patut diberi perhatian. Mengapa doa kita tidak diterima, mengapa zuriat kita nakal? jawapannya ada dalam entri tersebut. Saya tak nak mengulas panjang mengenainya dan anda rujuklah sendiri video tersebut dan anda akan mendapat jawapan kenapa kita sering berdoa dan tidak diterima. Perhatikan apa yang diperkatakan ustaz Don dalam video tersebut pada minit 2.42.

Satu perkongsian yang padat buat renungan kita dan jangan tak tahu artikel ini merupakan antara artikel yang paling banyak dikongsikan dengan dua ribu lebih share. Satu entri menarik dan terbaik kalau tidak takkan sampai mencecah share daripada pembaca sebanyak itu.


1. Orang tabligh.
Antara artikel yang paling saya suka ialah pendapat ikhlas beliau mengenai orang tabligh. Entri yang menceritakan pandangan peribadi beliau mengenai pergerakan jemaah tabligh. Dalam entri tersebut ada berkongsi mengenai perasaan orang tabligh yang mungkin selama ini kita tak pernah tahu.

Untuk pengetahuan, lebih daripada sekali saya membaca artikel tersebut disebabkan tersentuh dengan cara penulisan beliau dalam menerangkan tentang jemaah tabligh. Satu penulisan ikhlas bagi saya kerana berjaya menyentuh dan saya letakkan entri ini di ranking yang pertama entri terbaik Denaihati.


Di Malaysia ini selain daripada Hasrul Hassan, blog Denaihati juga merupakan blog yang paling saya jelous. Saya cuba untuk menulis artikel seperti beliau yang dilengkapi dengan info yang diperolehi daripada pelbagai sumber dan dirangkumkaan dalam satu entri dengan satu ulasan yang mantap. Memang sangat-sangat jelous. Bila agaknya dapat buat entri seperti mereka.

Seperti yang saya pernah sebut dalam entri sebelum ini, satu ayat yang boleh saya ungkapkan, "saya merupakan orang yang paling malang kerana baru mengenali blog beliau". Syabas Tuan Denaihati.

Monday, August 4, 2014

Jawapan kenapa saya selfie?

Sudah menjadi menjadi trend sekarang ini di mana-mana tempat sahaja tidak kira di pasar raya, stesen-stesen bas, bilik tidur mahu pun di bilik air semua nak di'selfiekan'. Selfie terbaru pula dan yang paling hot sekarang ini, selfie dekat kubur. Hah! yang ini saya tak nak komen panjang sebab saya bukanlah orang yang layak untuk memperkatakanny.

Gambar selfie yang sedang hangat diperkatakan
Selfie sebenarnya bukanlah satu fenomena baru malah ia telah wujud pada tahun 1909 dipercayai dilakukan oleh pemilik syarikat Byron, Joe Byron di atas sebuah bumbung bangunan di New York. Namun terdapat juga sumber yang mengatakan gambar selfie pertama di dunia ini ialah pada tahun 1839 oleh seorang ahli kimia, Robert Cornelius. Perbuatan yang telah wujud beratus tahun dulu dan kini menjadi kegilaan pemilik akaun laman-laman sosial.

Berbalik kepada tajuk asal kenapa saya selfie? Jawapannya mudah, apabila saya memberikan kamera untuk meminta orang lain tangkap gambar saya, lapan puluh peratus hasil daripada gambar yang diambil amat-amat menyedihkan. Tak percaya? tengok gambar macho saya kat bawah ini:

Nampak perbezaan dua gambar ini?

Gambar sebelah kiri itu saya yang 'snap' gambar sahabat baik saya dari Tajikistan manakala sebelah kanan itu gambar saya yang member saya pula yang ambil. Comel kan? Gambar yang berlatarkan bendera Malaysia ala-ala Perdana Menteri nak bagi ucapan akhirnya gambar blur juga yang terhasil. Sebenarnya sudah banyak kali situasi sebegini terjadi pada saya dan jalan terakhir supaya gambar saya nampak clear dan ke'macho'an adalah dengan tangkap gambar sendiri (selfie).

Pada sesetengah orang, selfie dianggap satu tabiat yang menjengkelkan kerana anggapan mereka orang yang suka selfie lebih kepada orang yang perasan cantik atau pun perasan macho macam penulis? Betul ker?

Memetik kepada tulisan sahabat saya dalam blognya yang bertajuk 'Ekspresi diri dengan selfie', sebenarnya perbuatan ini tidak menjadi satu kesalahan. Tetapi yang menjadi masalah dan membuatkan selfie itu 'annoying' apabila selfie buat perkara-perkara berikut:
1. Terlalu kerap muat naik gambar selfie.
2. Buat muka mintak 'flying kick' seperti duckface.
3. Selfie dekat tengah jalan di pasar malam yang penuh sesak.
4. Selfie dengan caption 'ittew borim' atau 'muke titew tawk chanteq'.
Serius annoying wei kalau ada orang buat selfie semacam itu. Sangat-sangat annoying. Apa-apa pun itu pendapat saya sahaja dan mungkin anda mempunyai pendapat yang berbeza. Baiklah, setakat ini dahulu coretan untuk kali ini, nak pergi pos tempahan t-shirt costemer kejap takut tak sempat. Ada masa kita cerita lagi. Ok bye.. Assalamualaikum.

Pautan

Wednesday, July 30, 2014

Fotografi: Tips terbaik tangkap gambar hari raya.

Bagi yang mempunyai kamera Digital Single Lens Reflex (DSLR), inilah masa untuk anda bersedia dengan sedikit ilmu asas fotografi mengendalikan gajet canggih ini supaya gambar hari raya anda berkualiti mempunyai nilai tersendiri. Ada beberapa tips sebelum dan semasa hari raya yang mungkin berguna untuk anda.

DSLR Canon EOS550D

Sebelum hari raya.
1. Cas bateri bagi penuh pada malam raya. Kalau habis bateri tengah dok syiok rakam gambar mesti potong mood nak ambil gambar raya.
2. Gunakan memori kad bersaiz besar atau pun spare memori kad lebih bagi mengelakkan memori full ketika sedang tangkap gambar.
3. Bagi yang berkemampuan, gunakan lens 50mm f/1.8 (lens portrait terbaik dan termurah) seperti:

* Canon 50mm f1.8 = RM 325
* Nikon 50mm f/1.8D = RM 399 (kena pakai Nikon D90 dan ke atas).
* Nikon 50mm f/1.8GRM 786 (boleh pakai semua body nikon).

Antara gambar yang pernah saya ambil menggunakan Canon 50mm f1.8

Semasa hari raya.
1. Ambil gambar family seawal mungkin disebabkan waktu dan ketika ini baju masih elok (tiada tompok-tompok air peluh dll).
2. Bagi group photo pastikan kedudukan rapat dan jangan renggang barulah nampak suasana keluarga ceria dan bahagia. Kalau nak renggang-renggang tunggu gaya bebas.
3. Cari tempat yang cerah bila bergambar. Kalau ada flash tambahan manfaatkan sepenuhnya dan pastikan bounce pada tempat yang betul.
4. Jangan lupa rakam gambar anak-anak tengah kira duit raya dan sebagainya. Masa ini kita akan nampak bermacam-macam kerenah yang mencuit hati dan menambahkan lagi nilai gambar yang kita ambil. Tak percaya? Cuba, try, test.
5. Ambil gambar rakan-rakan yang datang berkunjung kerumah. Mana nak tau ada yang mak abah berkenan, boleh buat menantu.
6. Elakkan gambar yang mendatangkan dosa (gambar peluk-peluk dengan pakwe/makwe). Lepas puasa enam nanti hantar rombongan meminang, tahun depan boleh ambil gambar peluk-peluk.
7. Akhir sekali jangan lupa suruh orang lain tolong tangkap gambar kita. Selalunya gambar photographer ni la yang missing.

-SELAMAT MENCUBA-

Pautan

Tuesday, July 29, 2014

Adab meminta maaf yang kita selalu terlepas pandang

Adab-adab meminta maaf yang kita sering terlepas pandang

1. Berjabat tangan.


2. Pandang ke arah mata.

3. Senyum.

4. Selawat ke atas nabi.

5. Sebut apa dosa kita kepadanya.


Perbuatan nampak kecil tetapi meninggalkan kesan yang mendalam kepada pengamalnya. Bersempena dengan syawal yang mulia ini, ayuh kita amalkan beramai-ramai semoga kita tergolong dalam kalangan mereka yang berakhlak mulia dan mempunyai peribadi yang cantik dipandangan manusia lebih-lebih lagi di pandangan Allah swt.

Saturday, July 26, 2014

Koleksi ucapan selamat hari raya terbaik 2014

Berikut adalah Koleksi Ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri Yang Terbaik Tahun 2014 untuk dikongsikan bersama. Hantarlah ucapan ini kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda semoga hubungan yang dibina itu berkekalan dan bertambah utuh.


yang jauh itu WAKTU,
yang dekat itu MATI,
yang besar itu NAFSU,
yang berat itu AMANAH,
yang mudah itu BERBUAT DOSA,
yang panjang itu AMAL SOLEH,
yang indah itu SALING MEMAAFKAN
"Salam aidilfitri maaf zahir dan batin".

This SoUL FeeL so Peace..
before the coming Of HoLy Day..
AfteR sTruggLing In the RamadhAn Month..
Now, I get My Victory..
At tHis TIme I waNna Say..
ForGive My Sin And All Of My Mistakes..
Hopefully in the days of Eid Here
we all are given Forgiveness ..
happY IedUL Fitri..

Andai jemari tak sempat berjabat,
andai raga tak dapat bertatap,
seiring beduk yang menggema,
seruan takbir yang berkumandang,
ku aturkan salam menyambut raya,
jika ada kata membekas lara,
mohon maaf lahir dan batin.

B4 lebaran tiba,
B4 Ramadhan pergi,
B4 operator buzy,
B4 mesej asyik pending,
B4 kreadit abes,
Nak wish awal,
Selamat Hari Raya Aidilfitri,
MäÅf zäHir & BÄtin..

Jika jiwa sebening air, jangan keruhkan.
Jika hati seputih awan, jangan mendungkan.
Raihkan kemenangan ini dengan
saling bermaafan sesama kita.
Selamat Hari Raya Aidil Fitri.

BiLe RaYa LiNe Bz GiLa,
MaSa Tu MaKi Pun x GuNa,
MaXis, CeLcoM, DiGi SuMe SaMa,
OrG BiJaK x Yah TgGu RaYa,
uCaP sKrG Pn BoLeH aPa!
SeLaMaT HaRì RäYa,
MaAF ZaHiR DaN BaTiN.

Di Aidil Fitri Mulia,
Maaf Dipinta andainya
TERkasar Bahasa
TERsilap bicara
TERmarah yang tak kena
TERtanya yang tentu hala
TERsasul yang tak sengaja
TERpukul kat mana-mana
TERpinjam harta benda
TERmoody tak semena-mena
dan macam-macam lagi
yang TERsalah & TERsilap.
SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI.

Lapar Puasa Terketar-ketar,
Bila berbuka lega rasanya,
Kad raya tak sempat nak hantar,
SMS pun kira oklah ye!
Selamat hari raya Aidil Fitri.
Maaf zahir dan batin..

Sebelum lidah keluh,
sebelum hati kembali membeku,
sebelum tangan ini kaku
MOHON Maaf atas segala silap dan salah
Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri
Maaf zahir dan batin..

Kalau dilipek sebosar kuku.
Kalau dibontang sebosar alam.
Kok hilang dicaghi.
Kok hanyut dipinteh.
Kok tonggolam disolam.
Datang biarla nampak muko.
Kok poei biarla nampak belakang.
Jauh diimbau, dokek digamit.
Seuntai salam, sojambak kato.
Dogup bicagho,meghisik raso.
Salam Aidilfitri Maaf Zahir & Batin

Dalam kerendahan hati
ada ketinggian budi,
Dalam kemiskinan harta
ada kekayaan jiwa,
Dalam kelembutan lidah
ada juga keterlanjuran kata,
Dalam gurau dan senda
tentu ada khilaf dan dosa.
MOHON AMPUN & MAAF DI ATAS SEGALANYA
SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

SABTU cari AHAD,
Nak tanya nampak tak ISNIN,
Agar ingatkan SELASA, bagitau
RABU, supaya tak lupa
Mesej kat KHAMIS, yang JUMAAT dah raye!!
Selamat Menyambut hari raya aidil fitri
maaf zahir dan batin..

Ada ketikanya..
MATA silap memandang,
TELINGA salah mndengar,
LIDAH terlanjur berkata,
FIKIRAN khilaf mentafsir,
Dan..
HATI tersilap menduga.
Mohon maaf atas segalanya,
Salam Aidil Fitri, maaf zahir dan batin.

When syawal come,
ramadhan has to go,
if lebih makan,
if silap seloroh,
plez forgivekan,
make it zero zero,
selamat hari lebaran,
lebarkn persaudaraan,
kosongkn persengketaan
SELAMAT HARI RAYA,
MAAF ZAHIR DAN BATIN.

*****

Saya Aniq Bukhary a.k.a pemilik blog Aku pengembara turut mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Menyambut hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin buat semua saudara mara, sahabat handai, sahabat sekampus, sahabat photographer, sahabat blogger serta semua yang mengenali diri ini. Kosong, kosong, kosong bak kata Najwa Latif. :D

Pautan

Friday, July 25, 2014

Perbezaan cara kita dan mereka sambut raya

Assalamualaikum sahabat tersayang, pak cik, mak cik, adik, kakak serta para pembaca setia blog ini. Beberapa hari lagi ramadhan akan melabuhkan tirainya. Macam mana puasa hingga ke hari ini. Ada perubahan positif? Kalau ada alhamdulillah kerana sesungguhnya beruntunglah mereka yang hari ini lebih baik daripada semalam.


Tarbiah ramadhan semakin ke penghujung dan raya bakal menjelma tidak lama lagi. Semua bergembira menyambut syawal yang bakal tiba. Anak-anak seronok bermain bunga api, Mak ayah pula sudah sibuk memikirkan persiapan raya dengan pelbagai karenah dan macam-macam lagi cara kita menyambut raya.

Sambutan Raya KITA.
1. Berakhirnya Ramadan di sambut dengan riang ria.
2. Raya lebih bermakna daripada Ramadan.
3. Datangnya Idil Fitri melenyapkan ingatan kepada Ramadan yang lalu.
4. Lalai dengan sambutan raya tanpa usha jadikannya sebagai ibadah.
5. Raya dijadikan medan hiburan dan maksiat.
6. Foundation amalan dalam Ramadan musnah di telan kemeriahan Raya.
7. Tiada azam nak jadi orang baru selepas Ramadan.

Sambutan Raya golongan SALAFUSSOLEH.
1. Pemergian Ramadan di tangisi.
2. Raya tak bermakna jika ibadah Ramadan tak di terima Allah.
3. Hati berharap agar bertemu Ramadan yang akan datang.
4. Hisab diri dengan rasa penuh kehambaan.
5. Kemeriahan Raya tak bercanggah dengan Ramadan yang baru berlalu.
6. Istiqamah dan kekalkan amalan yang di bina sepanjang Ramadan.
7. Azam jadi orang baru yang diredhai Allah.

Selamat tinggal Ya Ramadhan :'(

Nampak tak perbezaan kita dan mereka? Muhasabah diri kita dan semoga kita tergolong dalam golongan yang istiqamah dalam melakukan kebaikan. Di kesempatan ini (sebelum terlupa), saya Aniq Bukhary penulis blog Aku pengembara memohon sejuta kemaafan jika pernah terkasar bahasa, tertulis yang bukan-bukan, terkomen menyakitkan hati dan apa-apa yang pernah saya buat yang mengguris hati anda. Maaf. Semoga Aidil fitri yang bakal tiba ini kita raikan dengan penuh keinsafan seperti mana golongan salafussoleh yang begitu dekat dengan Allah. Aaminnnn..

Saturday, July 19, 2014

Allah jauh atau kita yang menjauh?


Banyak orang tanya,
kenapa kita susah mencintai Allah?
kenapa kita susah khusyuk dalam solat?
dan kenapa hati susah ingat Allah?

Saya jawab.
Ingat masa kita bayi?
Siapa yang alirkan makanan dari tali pusat ibu kita terus pada kita?
Ibu kita tak dapat kawal tali pusat walau sesaat pun.

Lahir-lahir kita.
Kita menyusu dari susu ibu kita.
Ibu kita tak punya kuasa keluarkan susu walau setitik pun.

Kita keluarkan air mata dengan suara nyaring
Kita lapar kita nangis
Kita kencing kita nangis
Kita tak tahu pun kekuatan tangisan tu dari mana
Kita tiada ilmu kalau nak sesuatu kita nangis, macam butang buzzer.
Siapa bagi ilmu, siapa bagi susu dan siapa bagi makan?
Jawapannya Allah!

Kemudian kita membesar.
Kita tak solat Allah masih bagi udara.
Kita tak ibadah Allah masih bagi nikmat tidur, makan, rehat, tempat tinggal.
Allah tunggu kita sampai kita taubat.
Allah bagi ujian bagi peringatan supaya kita tak terlambat.

Hati kita susah ingat Allah.
Hati kita besar mana?
Kita masukkan lagu, drama korea, drama melayu, cinta manusia dan lain-lain.
Habis, mana nak letak cinta Allah?

Sekarang saya tanya.
Allah jauh, atau kita yang menjauh?

#MuhasabahDiriKita #PrayForMH370 #PrayForMH17 #PrayForGaza

Wednesday, July 16, 2014

Realiti seorang jurufoto perkhawinan

Pasangan pengantin sedang beronok-ronok membuat persediaan untuk hari bahagia mereka. Meriah! Alhamdulillah. Dalam list items dan budget tercatat:

Pelamin Rumah: RM4,000
Pelamin Dewan: RM8,000
Catering: RM30,000
Baju Pengantin: RM3,000 (2 pasang)
Barang Hantaran: RM8,000
Duit Hantaran: RM15,000
Kain utk Family: RM3,000
Sewa Dewan: RM3,000
itu ini itu ini: RM5,000 (spare!)
Photographer: ermmmm.. tunggu baki sat..

Di hari deal dengan photographer
"Bang, pakej abang ni giler mahal! Tapi kiter kesian kat abang, so kiter decide amek abang jugak la. Kite boleh bayar RM1,000 untuk semua majlis, make sure dua atau tiga orang photographer tau, takut tak tercover plak, majlis kiter besar. Album nak yang best, yang leather-leather punya album, dua album ye bang.. pleaseeee. Hari tu ada orang offer frame, abang pun bagi la frame ye. Yang RM1,000 tu kalau abang boleh kasik diskaun pun cantek gak tuh."
Sudah tidak asing dengan situasi-situasi sebegini. Sedarkah kita, pelamin hari ini pasang esok roboh, balik rumah bentuk pelamin pun orang dah lupa. Baju-baju sekali pakai lepas tu simpan. Bentuk dewan, hiasan dewan, color baju pengantin, ingat?

Last skali apa yang pengantin akan cari, ALBUM WEDDING. Hasil kerja photographer yang sangat murah tu ler. Murah sangat pun sepanjang hayat boleh tengok balik album dan gambar kenangan detik-detik manis perkhawinan. It is reality!

I am photographer..

Tahukah anda setiap kali seorang photographer captured image, shutter count akan di kira. Semakin banyak tangkap gambar maka shutter count akan bertambah. Apabila semakin bertambah nilai shutter count maka semakin kurang kualiti kamera tersebut dan sampai satu tahap shutter count perlu ditukar. Untuk menukar shutter count pula bukannya lima, enam puluh ringgit malah memakan kos sehingga ratusan ringgit dan inilah yang pasangan pengantin di luar sana tak pernah tahu.

Monday, July 14, 2014

Kenapa wajah ini persis ummi dan ayah?


 "Allah Taala tidak mencipta wajahku persis ummi dan ayah semata atas alasan saintifik. Aku percaya wajah ini dilukis sebegini supaya tiap kali aku renung cermin, aku akan nampak ummi dan ayah. Lalu tidak kira kemana sahaja aku pergi dan manusia apa aku jadi, aku membawa ummi dan ayah bersama".

"Bila kita semakin tua, wajah kita semakin iras ibu bapa kerana pada waktu itu mereka mungkin sudah tiada dan Allah tahu kita rindu, kita perlu lihat wajah mereka". :'(

SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK

Saturday, July 5, 2014

Scha pun tempah t-shirt dengan Aniq Bukhary?

Siapa tak kenal dengan Scha Al-Yahya artis comeloteh isteri Awal Ashaari tu. Seperti diketahui umum baru-baru ini Scha dan Awal menganjurkan satu majlis baby shower atau dalam budaya Melayu dipanggil sebagai upacara lenggang perut. Alhamdulillah! Murah rezeki pasangan romantik ini dan semoga semuanya berjalan lancar serta dapat baby yang comel-comel.


Sebenarnya bukan baby comel yang saya nak cerita tetapi lebih daripada itu satu kisah menarik berkaitan dengan 'Scha'. Beberapa minggu lepas, saya mendapat satu mesej yang bertanyakan tentang tempahan t-shirt I am Nikon (nikon tukar nama sendiri). Dia cakap nak dua helai dan satu tulis tulis nama I am Scha. Aik! Scha yang mana plak ni. Scha Al-Yahya ke?


Seperti biasa apabila menerima tempahan t-shirt kami akan minta nama penuh dan detail costumer untuk rekod company. Saya pun bertanyakan nama penuh dengan harapan yang bertanya itu adalah Scha Al-Yahya walaupun peluang nampak tipis. Beberapa ketika selepas itu mesej pun sampai.

Oh! Syafiqah Jamaludin rupanya. Patutlah nama Scha. Tak kisahlah siapa pun apa yang pasti kehendak pelanggan itulah keutamaan kami.

Ni dia baju untuk Scha, Syafiqah Jamaludin bukan Scha Al-Yahya

Terima kasih Syafiqah Jamaludin kerana meberi kepercayaan 100% kepada Teratak Aniq Bukhary untuk menyiapkan t-shirt I am ini. Buat Scha Al-Yahya pula bila lagi nak tempat t-shirt di Teratak Aniq Bukhary? Kami masih tertunggu dan harap-harap Scha bacalah hasil tulisan ini. Huhu :D

Maklumat tempahan:
☎ 014-5504453 (panggilan di luar waktu kelas)
✉ 014-5504453 (Mesej 24 jam)
✉ aniqbukhary@gmail.com
FB Teratak Aniq Bukhary